מוזיאון האדם והחי: אגף האדם הקדמון – חוויה ספירלית אינטראקטיבית בעיצוב סטודיו גריזים



סטודיו גריזים גאה לעמוד מאחורי עיצוב מרכז המבקרים הייחודי של אגף האדם הקדמון במוזיאון האדם והחי בגבעתיים. זהו פרויקט המשלב בין עיצוב תעשייתי לעיצוב גרפי ליצירת חוויה חינוכית ומרתקת.

האגף מעוצב כביקור אינטימי בחייהם של טיפוסי אדם קדמון שונים. עיצוב התערוכה מחולק לתאים ספירליים, המדמים "ביקור" אצל כל דמות וממחישים את ציר הזמן. במרכז התערוכה נמצא "המפץ הגדול", נקודת המוצא של הנרטיב ההיסטורי. התערוכה מציגה טיפוסים שונים של אדם קדמון בהתאם לתפיסה המדעית העדכנית, ומאפשרת למבקרים להבין את ייחודם, קשריהם ותרומתם התרבותית.


מה מיוצג ואך הוא מיוצג? – גישת המולטי מודאל של סטודיו גריזים

במרכז המבקרים נחשף הצופה לסוג המגורים, המזון, אורח החיים, וחיי החברה של כל טיפוס אדם קדמון. סטודיו גריזים יצר עיצוב תערוכה מקיף בגישת המולטי-מודאל, שבה סיפורו של האדם הקדמון מסופר על ידי הדמויות עצמן. גישה זו, שפותחה על ידי סטודיו גריזים, מבטיחה הנגשה מקסימלית של ידע לכל הגילאים, ומשלבת מגוון רחב של אלמנטים מבית עיצוב תעשייתי ועיצוב גרפי:

  • עיצוב אדריכלי של החלל: תכנון זרימת מבקרים וחלוקת אזורים ליצירת חווית מבקרים אופטימלית, הכולל עיצוב מרחבי (הליכה ספירלית) המאפשר למבקרים לחוות את ציר הזמן באופן פיזי, תוך יצירת תחושת "ביקור אינטימי" בכל תא של דמות.


  • עיצוב ציורים, איורים ואייקונים: ייצוגים ויזואליים עשירים ונגישים המלווים את הטקסטים ומסייעים בהבנה. עיצוב באלמנטים ויזואליים כולל ציורים בפרופורציה תואמת מציאות, אייקונים וסמלים גרפיים הממיינים טקסטים ומעבירים תוכן ויזואלית באופן אינטואיטיבי.
  • עיצוב אובייקטים תלת-ממדיים: יצירת מודלים, דמויות מפוסלות, והמחשות פיזיות להמחשה חווייתית.
  • תצוגת חפצים אותנטיים או משוחזרים: שילוב ממצאים היסטוריים וארכיאולוגיים בתצוגה, כולל ויטרינות חפצים "אינטימיות" המעמיקות את תחושת הגילוי והקשר האישי עם המוצגים.


  • עיצוב משחקים, התנסויות והפעלות: יצירת חוויה אינטראקטיבית ולימודית מעמיקה.



  • תוכן טקסטואלי: שילוב מדיה ויזואלית לחיזוק המסר והעשרת חווית הצפייה, עם עיצוב במבעים לשוניים שבהם הטקסטים בתערוכה עובדו במימדים שונים ובאופנים מגוונים, היוצרים שוויון בין הציור לטקסט ומאפשרים למידה רב-שכבתית. תפיסת תמונה וטקסט – הקוד הכפול, שבה ידע נבנה מייצוגים מילוליים ודימויים כאחד (תיאורית הקידוד הכפול), משפרת את הלמידה והזיכרון של המבקרים.

מערת אדם קדמון בלב רמת גן? – חוויה אינטראקטיבית לילדים

בתערוכה מערה "כמו אמיתית" עם ציורי אנשי המערות. בתוך המערה לוח מקובע לקיר בתוספת גירים, הקורא לצופים לבטא את החוויות שלהם, כדוגמת הצייר הקדמון. במערה קיימות למידות נוספות הקושרות משמעות של מחוות הגוף להבנה.

ציר הזמן – מ"המפץ הגדול" ועד האדם הקדמון

בלב האגף הספירלי, רצפה עגולה בקוטר חמישה מטרים מדמה את "המפץ הגדול" ואת התפתחות החיים על כדור הארץ. היא מציגה רבדים חזותיים של ביוספרה, עידנים, תקופות, וייצוגי צמחים ובעלי חיים עד לאדם הקדמוני ביותר – הכל כאלמנט אינטגרלי.

סטודיו גריזים התכתב עם מסורות עיצוב מוזיאונים לטבע, ויצר ייצוגים מתוך מחקר מדעי. דוגמה בולטת היא מדורה מרצדת תלת-ממדית, המשלבת חומרים טבעיים ומלאכותיים, ויוצרת תחושה ריאליסטית.

סטודיו גריזים עיצב דימויים בגודל טבעי ודמויות מפוסלות, שהן חדשניות. התערוכה, הפונה במיוחד לילדים ובגובה העיניים שלהם, איננה "מתיילדת" ומציעה חוויה עשירה ואינטלקטואלית.

לדעתנו, מוזיאונים מציעים "פתח", "קרע במציאות", "חלון" – מקום שבו המבקר "כאן" ופתאום "שם". פרויקט זה מדגים את יכולתו של סטודיו גריזים ליצור חוויות בלתי נשכחות המשלבות חינוך, עיצוב וטכנולוגיה.

למידע נוסף על פרויקטים וחידושים מבית סטודיו גריזים, עקבו אחרינו בפייסבוק.