תחומי חוות דעת מומחה לבית משפט בעיצוב

ראיון עם אחיה גריזים, מעצב תעשייתי, מומחה, הבעלים של סטודיו גריזים בע"מ, כותב חוות דעת לבית משפט בתחום העיצוב בכללותו, על ענפיו השונים, מומחה ייחודי בתחומו 

שאלה: מי מזמין חוות דעת מומחה בתחום העיצוב?

תשובה: הפנייה אל מומחה לחוות דעת לעיצוב, מגיעה לרוב משלושה גורמים - משופט בבית משפט, ממשרד עורכי דין של אחד הצדדים, ולעיתים מאנשים פרטיים. הגורם הפונה מתחיל בשיחת טלפון אליי, בה הוא מציג את עיקרי המקרה. מאחר והמדובר לרוב בחומרים חזותיים, נקבעת פגישה פיזית או וירטואלית להצגה הפיזית של המקרה, תמונות מועברות ועוד.

שאלה: מה קורה במהלך פגישה בנוגע לחוות דעת מומחה?

תשובה: תתפלאי שיש הרבה אמוציות בתחום של עיצוב, וזה מובן. תחום העיצוב הוא עולם מקצועי מושקע מאוד, הכולל בתוכו תהליכים טכנולוגיים רבים, ידע רב וניסיון, בד בבד גם מקורות השראה וחיבור רגשי של בעל היצירה ליצירתו.

שאלה: האם זה שונה מחוות דעת מומחה בכל תחום אחר?

תשובה: המקרים שאני מטפל בהם שכרוכים בהם זכויות יוצרים, מכילים פעמים רבות גם תביעות לשון הרע, כי הצד שרואה את עצמו נפגע , תוקף בייאושו ברשתות חברתיות וכדומה. הנושא המוכר כ"אמת בפרסום", או "אמת דיברתי", עולה לטיפולי, כי אני נדרש לתת את חוות דעת המומחה האם מדובר בשקר או אמת, ושל מי עבודת העיצוב המקורית.

שאלה: תמיד חוות דעת המומחה שאתה נותן מכילה היבט של זכויות יוצרים?

תשובה: בכלל לא. 

שאלה: תן דוגמא למקרה של חוות דעת מומחה שנתת?

תשובה: לעיתים המדובר בנזקים בשווי של מיליוני שקלים, כמו למשל בנזקי אריזות, כאשר מדובר בשילוח מעבר לים. אריזה שהייתה אמורה להעביר סחורות - כושלת, והנזק הוא גדול מאוד.  ויש מי שאחראי לכך אני כותב חוות דעת אודות האיכות, המבנה, הליכי הייצור, ההנדסה, העצוב, התיכנון ועוד.

שאלה: האם כשאתה נותן חוות דעת מומחה, אתה משתמש רק בידיעותיך, ובניסיונך המקצועי רב השנים?

תשובה: ברור שראשית אני משתמש בידע שלי ובניסיוני, ושנית, כל מקרה לגופו, אני מבקר ומסייר במקומות הקשורים למקרה, אני פוגש את כל הצדדים לראיונות, אני מפעיל מעבדות מקצועיות, מתייעץ באנשי שטח, ועוד ועוד.

שאלה: כמה זמן אורכת כתיבת חוות דעת מומחה?

תשובה: למען האמת , אף פעם זה לא קצר, לחוות דעת מקצועית דרוש זמן. אבל זה כמובן מאוד תלוי במורכבות המקרה.

שאלה: מה הכי מאפיין את הגישה שלך במתן חוות דעת מומחה?

תשובה: אני יכול לומר, שאני מאוד שיטתי, חוות הדעת היא מגדל שנבנה מהמסד עד הטפחות. כבר בפגישה הראשונה אני מאבחן וממליץ לפונה על כדאיות חוות דעת המומחה שלי.