1 דקות קריאה
גרפיקה? עיצוב גרפי? תקשורת חזותית?

שמעתם פעם את הביטוי אומנות שימושית? בערך מקום המדינה עלה הצורך להבדיל בין ענפי אומנות כמו ציור ופיסול שהם עבודה אומנותית לבין עבודה שגם היא אומנותית אך יש לה ייעוד שימושי פרקטי טכני, אז אם אמרו אומנות שימושית התכוונו בין השאר לכרזה גרפית, לעלון, לכריכה של ספר וכד'. אבל מאז נראה שהתגלגלות השמות לא עצרה. בהמשך השתמשו בביטוי גרפיקה או גרפיקה שימושית , כדי לתאר עבודות בדו - מימד שהן פונקציונאליות. כלי הגרפיקה היו שולחן אור, ניירות מילימטריים, רייספדר https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%A1%D7%A4%D7%93%D7%A8   ורפידוגרף https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7%A4%D7%99%D7%93%D7%95%D7%92%D7%A8%D7%A3  . 


עיצוב גרפי שלנו לקו מוצרים מלפניי כמה עשורים  עבור ליפסקי כתר פלסטיק, עדיין מקסים


עם הכנסת השימוש במחשבים אישיים לתחום הזה, הוחל להשתמש גם בביטוי גרפיקה ממוחשבת שאינו אהוב עליי והוא חוטא לאמת כי הגרפיקה איננה ממוחשבת , רק שבמקום העיפרון יש עכבר. אחר כך התגבש הביטוי המסוגנן והיפה עיצוב גרפי, והיה חלק ממשפחה שלמה כמו עיצוב פנים, עיצוב תעשייתי ועוד. עיצוב גרפי היה נשמע הרבה יותר משוכלל ומתוחכם מהביטוי גרפיקה. אבל בהמשך נראה שגם עיצוב גרפי כבר לא הספיק , ואולי כבר לא דייק כל כך , וגם המילה גרפי הדהדה עבודה ידנית מפעם ...

עיצוב שלנו מפעם, מיתוג לבתי מרקחת בתוך רשת שופרסל

עיצוב גרפי שלנו מפעם , אריזה לחברת קליגולה


 ואז צץ הביטוי  תקשורת חזותית שהיה ביטוי רחב וגדול שכלל בתוכו את המטרה הבסיסית של התחום הזה שהיא תקשורת וקשר, כי בסופו של דבר כל מוצר גרפי מכיל מטרות שיווקיות, למשל שתרכשו - במקרה של אריזה, או שתזמינו משהו מתוך קטלוג, או שתתרמו, או תתגייסו למען ... העיקר שתהיה הנעה לפעולה כלשהיא. והחזותיות הרחיבה והגדילה לכל מה שהוא חזותי וניתפס על ידינו בחוש הראיה, והוא לפנינו וסביבנו. התקשורת החזותית הכילה ומכילה עד היום מקומות רבים ושונים כמו טלפון חכם ואפליקציות, אתרי אינטרנט, רשתות חברתיות ועוד ועוד. עיצוב מדיה ועיצוב תוכן הינם ביטויים דומים ועכשוויים, אבל אמרו כבר הגשש החיוור : "כל סנדלר - מכון הנעל! חנות לתחתונים - בוטיק התחת, אפשר להשתגע ...."