1 דקות קריאה
איך מעצבים מרכז מבקרים למורשת?
  • מרכז המבקרים שבדוגמא עוצב באמצעים אומנותיים שונים: עיצוב החלל הפנימי, עיצוב מוצרים תלת ממדיים, עיצוב גרפי, עיצוב מייצגים, סרטים ופלסמות.
  • עוצבה חלוקה פנימית של חללים שאינם אנכיים ואופקיים, המשפיעים על תחושת המרחב והשטח אצל המבקר.
  • המבקר מובל בתוך מרכז המבקרים באמצעות סרטי מסגרת. סיפור המסגרת הוא הדחיפה של המבקרים להמשיך את הדרך שלהם ממרחב למרחב במרכז המבקרים. סיפור המסגרת קושר את המבקרים אל מרכז המבקרים מיד, סיפור המסגרת הוא משני ואינו "חזק" יותר מסיפור מורשת גוש קטיף.

 

חלוקה ל-7 מרחבים

יצירת אשליית גודל, הליכה כמו בתוך מסע, רבדים של חוויה. שילוב סרטים בסיפור המסגרת, נותן למבקר בנוסף לגירוי, את ההיגיון שב"מסע" המתקיים בתוך מרכז המבקרים, מוליך אותו למסע בזמן 

ההתחלה במבואה

התארגנות בחלל המבואה כמו "ברוכים הבאים", עיצוב פואטי עדין, כמו עטיפה של מתנה

מרחב הפתיחה

עיצוב חזותיות דומיננטית של ים ודקלים. הנבנית באמצעות ים-דק , אור כחול, חול וצדפים. תמונת נוף מונומנטלית בגב היושבים - יוצרת עומק. ישיבה על מושבים עשויים בחלקם מדקלים אמתיים, מסר גדיעה. שילוב של ייצוג-ואמיתי.


מרחב ההתיישבות

אוהל בד בגווני אדמה המשמש כ"מעבר" כמו "מנהרת זמן". מחזיר את המבקרים לימי האבות. משם יציאה אל היישובים אשר יופיעו בחלל זה, מיוצגים בשילוב של גרפיקה וסרטונים. תמונות המעוצבות כ"אוסף תמונות" מודבקות בסרט הדבקה, המסמלות שישנן עוד תמונות רבות, או מעוצבות בתוך עיגולים כעין חורי הצצה, או בתוך "חלונות" הנותנים מבט אל מה שהיה.

חלוקה לאזורי צבע, חום - לראשית להתחלה, אפור - לבטון, ירוק - לשגשוג ותכלת - לנוף. לוח מודעות "כמו" אמיתי, עם מודעות אותנטיות, מחזק את החיים היום יומיים, כמו לגעת באז... פלסמות אותנטיות עם עדויות



מרחב הדילמות/הדמויות

וידאו ארט עם ייצוג וסאונד לדמויות אופייניות. חשיפת המבקר להתמודדות ולקונפליקטים שחוו התושבים עם ההודעה על הגירוש העתידי, וזאת על רקע התמודדות החיים במקום לפני איום הגירוש - התמודדות ציבורית, חברתית, משפחתית ואישית. חשיפת המבקר לקולות שונים שאפיינו את תושבי הגוש. גרימת הזדהות אישית למבקר עם מצב של קונפליקט .

הרב - מיוצג בכפות ידיים מדפדפות בדף גמרא על גבי סטנדר ובליווי קולו. החקלאי - ייוצג בתוך חממה עליה יוקרנו כפות ידיו של החקלאי השותל וישמע קולו. גולש - לא דמות "גדולה". לא מופיע בעיתונות , לא מוכר. נערה - מיוצגת בצומת ברחוב, בדגל, בחולצות בסרט... על הרצפה חול המאחד את כל הדמויות , המשותף להם, מדביק בניהם.

מסדרון

הקרנה על קירות המסדרון: שרשרת אנושית מתוך המאבק של תושבי הגוש. שלב מעבר בין הדילמות לעקירה. הולכת המבקר אל עבר אירוע העקירה עצמו, תוך חשיפה למשהו מתוך המאבק הציבורי שהתרחש במדינה. מייצג דו צדדי המקרין את ה"שרשרת האנושית", מאפשר לצועדים בתווך תחושת השתתפות באירוע שהיה

מרחב העקירה

עיצוב החלל, שבור והרוס בצורה מסומלת, ללא קרמיקה , קיר ההקרנה ממוסגר בקיר שבור, התקרה חשופה כולל הצנרת והחיווט. מעוצב כמרחב לא גמור, הרוס. מושבים המעוצבים בהשראת הארגזים שליוו את המעבר. על המושבים שמות משפחה אותנטיים, מכל יישוב - נציגות 

מרחב הצמיחה

בחלל כהה ספסלים כפריים, פשוטים, ראשוניים. סמל לחלוציות החדשה. לסיום חנות ממכר.

אינפוגרפיקה

עם העברת חוויה יש צורך בהעברת מידע, לשם כך, עיצוב מפות התמצאות בשטח, סרגל מידע לעלייתם על הקרקע של יישובים. ראינו אתגר בעיצוב מרכז מבקרים זה. החזון שלנו אומר שהמקום צריך להוות מוקד עליה לרגל לאנשים מהארץ ומהעולם, שזה יהיה מקום שחובה לבקר בו.


איך הופכים "חיים" למרכז מבקרים

בים ההיבטים הציבוריים והנושאים הגדולים שעסקנו בהם, כמו תהליך ההתיישבות, מפעל החקלאות, החיים הקהילתיים, או החיים התורניים, חיפשנו כל הזמן את הקטן, האישי, הפרטי. חיפשנו סרטים ותמונות של היום יום מהבית. רצינו את הדלי והכף שאיתו ירדו אל הים, הבנו לאט לאט שזה לא זמין ולא אפשרי, שזה קבור ונמצא עמוק תרתי משמע.

מההיסטוריה האישית של התושבים פיתחנו קונספט, ייצוגים ודימויים, שילבנו אמיתי ומיוצג כמו, עיצוב מרחבי, שימוש בצעידה בזמן, עיצוב ויזואלי בסרטים, בוידיאו ארט, במפות וסרגלי זמן, עיצוב גרפי, אלמנטים תלת ממדיים, סרטים מהארכיון וסיפור מסגרת דמיוני. מעגלים משלימים אלה הינם בעלי ערך מוסף במובנים רבים, והם מנסים ליצור פעילות רגשית המעצימה את הזדהות המבקרים.

דברים רבים כל כך לא נכנסו, והם עולים על הדברים שכן נכנסו למרכז, האתגר היה מה לייצג במרכז המבקרים, ואיך לייצג אותו, איך לזקק את הייצוג לטוב ביותר.

החזון שלנו הוא שמרכז המבקרים ישמש כפתח, כעין עולם בתוך עולם, חלון אל תולדות המקום, מהשורשים הרחוקים של החבל עד להיסטוריה הקרובה. עם הכניסה למקום, הצעידה בו, דרך העצירות השונות, נכנס המבקר למציאות מקבילה, כמו מטריקס שכזה, שממנו, כך שאפנו, יצא עם חוויה שלמה.

המרכז מעוצב כמסלול בדרך של נרטיב, מתחילים מסוף הסיפור , עוברים להתחלה, ולבסוף מגיעים שוב לסוף אך עם הסתכלות אחרת, ומנסים לצאת עם תקווה.

ההגדרה ל"תצוגה" היא אוסף של נתונים, וההגדרה של "ייצוג" היא פעולה שמטרתה להשפיע, ואכן במרכז הזה שעיצבנו, יש רצון לשבור מיתוסים קיימים ולתת ידע במקום של חוסר ידע. כלומר גם להציג נתונים, וגם להשפיע.

http://www.mkatif.org/Web/He/Katif/Movies/4919.aspx

מרכז מבקרים בניצן

https://www.grizim.co.il/%D7%A2%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%91-%D7%9E%D7%A8%D7%9B%D7%96%D7%99-%D7%9E%D7%91%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%9D